Δελτίο τύπου ΔΣΛ – Νομική και δικαιοπολιτική αξιολόγηση δημοψηφίσματος
ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΛΑΡΙΣΑΣ
Λάρισα 1 Ιουλίου 2015
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ
Με ρητή διάταξη του Κώδικα Δικηγόρων (άρθρο 99 του Ν4194/2013) μεταξύ των σκοπών και αρμοδιοτήτων των Δικηγορικών Συλλόγων περιλαμβάνεται η άσκηση παρεμβάσεων με οποιονδήποτε πρόσφορο τρόπο για κάθε ζήτημα εθνικό και κοινωνικό, καθώς και η υπεράσπιση των αρχών και των κανόνων Δικαίου σε μια δημοκρατική πολιτεία. Επίσης με βάση τον Ν 4023/2011 που ορίζει τη διαδικασία διεξαγωγής του δημοψηφίσματος, οι επιστημονικοί φορείς λαμβάνουν μέρος στο δημόσιο διάλογο για το δημοψήφισμα, το οποίο πρέπει να διεξάγεται με τις εγγυήσεις του Συντάγματος και του νόμου ώστε να προάγεται η ελεύθερη και ανόθευτη εκδήλωση της λαικής κυριαρχίας.
Μέσα από την διαδικασία του επικειμένου Δημοψηφίσματος αναδεικνύονται τα παρακάτω νομικά και δικαιοπολιτικά ζητήματα τα οποία ο θεσμικός μας ρόλος επιβάλλει να αναδείξουμε στη κοινωνία των πολιτών.
-Ανεπαρκής προθεσμία ενημέρωσης για διαμόρφωση γνώμης υπέρ η κατά του ερωτήματος αλλά και συμμετοχής στο διάλογο των πολιτών. Η οποιαδήποτε δικαιολογία της πρωτοφανούς αυτής σύντμησης των προθεσμιών με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου μάλιστα, δεν είναι βάσιμη, διότι ήταν γνωστή σε όλους η ημερομηνία λήξης (30 Ιουνίου 2015) του χρηματοδοτικού προγράμματος.
-Με το ερώτημα τίθενται τεχνικής και δημοσιονομικής φύσεως ζητήματα και τούτο είναι εκτός των ορίων της διάταξης του άρθρου 44 παρ. 2 του Συντάγματος και του Ν 4023/2011. Τα ζητήματα αυτά προϋποθέτουν ειδικές γνώσεις, χρηματοοικονομικού περιεχομένου (μίγμα οικονομικής πολιτικής, μέθοδοι εξοικονόμησης εσόδων, μείωση δαπανών, αύξηση φορολογίας) δηλαδή απαιτούν αναλύσεις που εξ ορισμού δεν μπορεί να κάνει ο ψηφοφόρος, ούτε έχει το χρόνο να ενημερωθεί από ειδικούς.
-Στο ερώτημα που τίθεται, ζητείται μια απάντηση (ΝΑΙ η ΟΧΙ) ενώ με αυτά τίθενται σωρευτικά ζητήματα, που το καθένα από αυτά επιδέχεται διαφορετική. Ενας πολίτης μπορεί να συμφωνεί σε επιμέρους ζήτημα π.χ την κατάργηση των πρόωρων συντάξεων και να διαφωνεί στην αύξηση της προκαταβολής φόρου στο 100%. Εν προκειμένω, δηλαδή, επαναλαμβάνεται το εξόχως αρνητικό φαινόμενο της ψήφισης στη Βουλή των αλεπάλληλων μνημονιακών νομοθετημάτων με τη μεθόδευση του ενός άρθρου, το οποίο πολλές φορές κατά το παρελθόν ως αντιπολίτευση και ορθά καταγγέλθηκε από τη σημερινή κυβέρνηση.
-Το ερώτημα στηρίζεται σε μη προσβάσιμα και ελέγξιμα στο ψηφοφόρο έγγραφα, καθώς επίσης και σε ανύπαρκτη προϋπόθεση αφού ως γνωστόν η πρόταση της τρόικα (θεσμοί) έχει αποσυρθεί. Μετά την προκήρυξη του δημοψηφίσματος, έγινε λόγος για νέα πρόταση Γιούνκερ, την οποία αγνοεί ο ψηφοφόρος και ενόψει αυτής, από τον Αντιπρόεδρο της Κυβέρνησης Γιάννη Δραγασάκη ενώ αφέθηκε ανοιχτό το ενδεχόμενο ματαίωσης του Δημοψηφίσματος. Ηδη μετά την τυπική επέλευση της χρεοκοπίας δημοσιεύεται ότι υπάρχει κινητικότητα με προοπτική συμφωνίας της ελληνικής πλευράς.
-Η οποιαδήποτε απάντηση στο ερώτημα του Δημοψηφίσματος είναι δεκτική πολλαπλών και διαφορετικών ερμηνειών. Κάποιος πολίτης ψηφίζει ΟΧΙ στο ερώτημα, εννοώντας αυτό σε κάποια μέτρα που αυτός κρίνει και εκλαμβάνεται ως άρνηση στο ευρώ – κατάφαση στην έξοδο από την ευρωζώνη και Ευρωπαική Ενωση. Άλλος πολίτης ψηφίζει ΝΑΙ στο ερώτημα εννοώντας ότι θέλει να μείνει η χώρα στο ευρώ και εκλαμβάνεται ως κατάφαση στα σκληρά μέτρα και μάλιστα στο σύνολό τους. Υπό το πρίσμα αυτό, είναι ορατό ενδεχόμενο την επομένη του Δημοψηφίσματος να υπάρξει στη χώρα μας, για μια ακόμη φορά, ο εφιάλτης του Διχασμού ο οποίος τόσα δεινά επέφερε στο λαό μας. Τούτο διότι σε κάθε περίπτωση, το μόνο βέβαιο είναι ότι την επομένη της ψήφου, θα υπάρξουν σκληρά μέτρα σε βάρος των πολιτών είτε πλειοψηφήσει το ΝΑΙ είτε το ΟΧΙ. Δυστυχώς το ζητούμενο είναι να αποτραπούν χειρότερες καταστάσεις, μάλλον προβλέψιμες, με δεδομένα την ήδη επελθούσα και τυπικά χρεοκοπία και το προσβλητικό φαινόμενο του συνωστισμού πολιτών ευρωπαϊκής χώρας, μπροστά στα κλειστά υποκαταστήματα των Τραπεζών. Επομένως, ενδέχεται σφόδρα, να έχουμε το διχαστικό φαινόμενο ο ένας να κατηγορεί τον άλλον, ως υπαίτιο της δεινής κατάστασης στην οποία θα περιέλθει η χώρα.
Ενόψει όλων αυτών, είναι προφανές ότι το Δημοψήφισμα, ως κορυφαία δημοκρατική διαδικασία, εκτίθεται στον κίνδυνο της πολιτικής συκοφάντησης στο διηνεκές ότι αποτελεί διχαστικό μέσο και εν προκειμένω, ότι αποτελεί εργαλείο για υφαρπαγή μιας κρίσης επί δυσχερών, μη ελέγξιμων τεχνικών ζητημάτων, ουσιαστικά για εκμαίευση «λαϊκής εντολής» με σκοπό τον εκτροχιασμό της ευρωπαϊκής προοπτικής της χώρας και κατεύθυνση το άγνωστο.
Ο Δικηγορικός Σύλλογος Λάρισας με συνέπεια και σταθερότητα τάχθηκε κατά των μέτρων που υπαγορεύτηκαν από τη τρόικα και εφαρμόστηκαν από τις κυβερνήσεις της τελευταίας πενταετίας, όχι μόνον όταν αφορούσαν το κλάδο και τη Δικαιοσύνη αλλά και όταν αφορούσαν ζητήματα εθνικής κυριαρχίας και θεμελιώδη δικαιώματα των πολιτών. Αψευδής μάρτυρας το πλήθος των δημόσιων παρεμβάσεων και των δημοσιευμάτων μας. Μάλιστα, σε πολλά από αυτά τα ζητήματα η ίδια πολιτική συνεχίζεται και σήμερα παρά τις προεκλογικές εξαγγελίες της κυβέρνησης. Αναφορικά με το κλάδο μας, στο κείμενο της πρόσφατης ελληνικής πρότασης των σαράντα επτά σελίδων, μεταξύ των άλλων οδυνηρών οικονομικών μέτρων, διαλαμβάνεται επαναφορά του σχεδίου Πολιτικής Δικονομίας της προηγούμενης κυβέρνησης , ενώ προτείνονται πρόσθετα οικονομικά εμπόδια για την πρόσβαση των πολιτών στη Δικαιοσύνη, όπως τέλη και παράβολα αναβολών.
Μετά ταύτα, ο Δικηγορικός Σύλλογος Λάρισας, προς αποτροπή του ορατού ενδεχομένου του διχασμού, σημάδια του οποίου ήδη κάνουν καθημερινά την εμφάνισή τους, καλεί τη Κυβέρνηση την ύστατη ώρα να ματαιώσει το Δημοψήφισμα. Εχει λαϊκή εντολή την οποία έλαβε πρόσφατα, η οποία είναι σαφής, δεν επιδέχεται καμία παρερμηνεία και δεν είναι άλλη, από τη διαπραγμάτευση εντός του πλαισίου των οργάνων και των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Ο Γ.ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ Γ. ΚΑΤΣΑΡΟΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΣΠ. ΓΡΑΒΑΝΗΣ